Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z dnia 04.05.2016 r.) Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie informuje, że:
Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie; ul. Solec 24, 00-403 Warszawa.
W sprawach związanych z Pani/Pana danymi proszę kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@muzeumazji.pl
Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji statutowych zadań Muzeum Azji Pacyfiku w Warszawie na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego i prawa miejscowego, zgodnie z art.6 ust.1 lit.c i e oraz art. 9 ust.2 lit.g Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r.
Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa.
Posiada Pani/Pan prawo dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych do jej wycofania, skorzystanie z prawa cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
Posiada Pani/Pan prawo do przenoszenia swoich danych osobowych do wskazanych podmiotów.
Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Stworzone dźwiękiem. Muzyka i taniec w sztukach plastycznych Azji i Oceanii
25.11.2022 - 24.09.2023
Multisensoryczna wystawa jest próbą odpowiedzi na pytanie czy, za pomocą dostępnych technik plastycznych, „uchwycić i zatrzymać” można tak ulotne zjawiska jak muzyka i taniec? Czy dzieła plastyczne poruszające tematy muzyczne mogą stanowić źródła do badań nad kulturą muzyczną i jej przemianami? Zaprezentowanych zostanie ok. 170 obiektów z kolekcji Muzeum Azji i Pacyfiku pochodzących z różnych krajów Azji i Oceanii, stworzonych przez artystów ludowych i profesjonalnych przy użyciu rozmaitych technik i materiałów. Osobna część wystawy poświęcona będzie dziełom polskich twórców, którzy inspirowali się muzyką i tańcem z Azji i Oceanii. Prezentowane będą min. prace następujących autorów: Nyoman Gunarsa, K.K. Hebbar, Andrzej Kobzdej, Roman Opałka, Andrzej Strumiłło.
Układ wystawy
Wystawa Stworzone dźwiękiem rozpoczyna się wprowadzeniem historycznym zawierającym reprodukcje wybranych, najstarszych wizerunków muzyków i tancerzy z terenów Azji i Oceanii. Następnie prezentuje poszczególne grupy instrumentów muzycznych oraz tańce przedstawione w dziełach azjatyckich artystów plastyków, w większości działających w XX w. W kolejnej części omawia kontekst kulturowy, w jakim muzyka i taniec funkcjonują w poszczególnych społecznościach, a w szczególności takie aspekty, jak: religia, świętowanie, codzienność, wojna i polowanie. Ostatnia część poświęcona jest twórczości artystów polskich, którzy inspirowali się sztukami performatywnymi Azji.
Prace wykonane w różnej technice (obrazy, rysunki, rzeźby, wycinanki), które łączy tematyka muzyczna, są świadectwem roli, jaką muzyka i taniec odgrywają w kulturze. Jedne są wizją artystyczną dość luźno związaną z rzeczywistością, inne mają walor dokumentacyjny, utrwalający sytuacje, które autor miał okazję obserwować, i mogą być źródłem wiedzy dla specjalistów z różnych dziedzin – historyków, muzykologów, socjologów, filozofów. Z osiągnięć wszystkich tych dyscyplin czerpią badacze zajmujący się analizą plastycznych przedstawień muzyki i tańca, czyli ikonografią muzyczną.
Muzyk z orkiestry gamelanowej, Indonezja, Bali 3. ćw. XX w., drewno polichromowane. (1/11)
Scena tańca, Nyoman Gunarsa, Indonezja, Bali 1970 r. akwarela na kartonie. (2/11)
Śiwa Król Tańca, autor nieznany, Indie 1. poł. XIX w., mosiądz. (3/11)
Bogini Saraswati, Indie, Bengal Zachodni 1. poł. XX w., glina polichromowana. (4/11)
Bogini Saraswati S. Murugakani, wyd. J. B. Khanna and Co. Indie, Tamilnadu, Ćennaj 3. ćw. XX w., litografia barwna na papierze. (5/11)
Tancerki kathak, Indie, Radźasthan, Udajpur 3. ćw. XX w., gwasz na jedwabiu. (6/11)
Wojska Babura, Indie 3. ćw. XX w., gwasz na papierze, złocenie. (7/11)
Postać z opery pekińskiej, (Chiny), Aleksander Kobzdej, (1920–1972) Polska 1953 r., tusz na papierze. (8/11)
Noworoczny korowód ze smokiem, Chiny 2. poł. XX w., wycinanka z papieru. (9/11)
Gra na gopuzie, Meret Kłyczew (1946–) Turkmenistan 2. poł. XX w., akwaforta i akwatinta na papierze. (11/11)
Realizacja wystawy
Kuratorka: dr Maria Szymańska-Ilnata
Koordynatorka wystawy: Aleksandra Fudalej
Projekt scenografii: Anna Skołożyńska-Cieciera ASC Studio
Konserwacja: Agnieszka Kalbarczyk, Ewa Soszko-Dziwisińska, dr Jacek Tomaszewski, Magdalena Żero
Konsultacje: dr Barbara Banasik, dr Magdalena Ginter-Frołow, Maciej Góralski, dr Krzysztof Morawski, Magdalena Niernsee, dr Joanna Wasilewska
Elementy edukacyjne i interaktywne: Dorota Pasek, dr Maria Szymańska-Ilnata, Magdalena Niernsee, Diah Anggraini Martin, Patrycja Szymańska
Dostępność: Pola Zygmunt
Tyflografika specjalna: Fundacja Wielozmysły
Projekt spacerownika: Katarzyna Cecot
Projekt i skład katalogu: Kasper Skirgajłło-Krajewski
Projekty materiałów promocyjnych: Kasper Skirgajłło-Krajewski
Redakcja językowa (j. polski): Barbara Śnieżek
Tłumaczenie na j. angielski: Monika Tacikowska
Fotografie: Łukasz Brodowicz, Eugeniusz Helbert
Montaż filmów: Syaiful Bahri, Łukasz Brodowicz, dr Maria Szymańska-Ilnata
Nagrania audioprzewodników i audiodeskrypcji: Tercja Studios, dr Maria Szymańska-Ilnata
Produkcja i montaż scenografii: Ireneusz Chróścicki, Piotr Sałański, Folland Małgorzata Kossakowska
Piktogramy: Fundacja Kultury bez Barier, Web Vectors by Vecteezy, (zmieniono kolory)
Zespół Muzeum Azji i Pacyfiku
Joanna Adamiec-Siemiątkowska
Halina Boroń
Katarzyna Czapska
Marek Czeremuszkin
Maciej Gacyk
Artur Gałecki
Beata Gutowska
Karolina Krzywicka
Dominika Kossowska-Janik
Aleksandra Lipińska
Tomasz Madej
Małgorzata Matuszczyk
Marzena Mazek
Bogusława Milczarczyk
Edyta Ołdak
Beata Paszkiewicz
Paulina Pikulska
Paweł Prange
Jakub Racki
Radosław Rasiński
Artiom Rybakov
Aleksandra Tagowska
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury oraz z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego
Audioprzewodnik
Audioprzewodnik w języku polskim można odsłuchać na wystawie przy użyciu własnego sprzętu korzystając z playera umieszczonego poniżej lub skanując telefonem kod QR znajdujący się przy wejściu na wystawę. Jest też dostępny na odtwarzaczach, które można wypożyczyć w muzealnym sklepie. W obu przypadkach zachęcamy do zabrania ze sobą własnych słuchawek.
Katalog
Ograniczona liczba drukowanych katalogów w języku polskim dostępna jest w muzealnym sklepie. Wersję elektroniczną w języku polskim można bezpłatnie pobrać klikając na poniższy obrazek.
Audioprzewodnik
Audioprzewodnik dla dzieci (w języku polskim) można odsłuchać na wystawie przy użyciu własnego sprzętu korzystając z playera umieszczonego poniżej lub skanując telefonem kod QR znajdujący się przy wejściu na wystawę. Jest też dostępny na odtwarzaczach, które można wypożyczyć w muzealnym sklepie. W obu przypadkach zachęcamy do zabrania ze sobą własnych słuchawek.
Spacerownik
Papierowe spacerowniki dostępne są bezpłatnie na wystawie. Można też pobrać wersję elektroniczną, klikając na poniższy obrazek.
Warsztaty kreatywne
Zachęcamy dzieci do obejrzenia filmów instruktażowych, a następnie wykonania eksperymentu i prac plastycznych, które związane są z tematyką wystawy.
1. Własny bębenek
Film z serii DIY, czyli jaki wykonać obiekt inspirowany dziełem z wystawy „Stworzone dźwiękiem”. Zagraj na instrumencie wykonanym własnoręcznie! Zobacz jak krok po kroku wykonać bębenek.
Potrzebne będą:
kartonowa tuba
kolorowa kartka A3
ołówek
nóż introligatorski i nożyczki
duży balon
pinezki
sznurek
Film towarzyszy wystawie ” Stworzone dźwiękiem”
Link do wystawy https://www.muzeumazji.pl/wystawy-czasowe/stworzone-dzwiekiem/
2. Chiński smok
Film z serii DIY, czyli jaki wykonać obiekt inspirowany dziełem z wystawy „Stworzone dźwiękiem”. Dziś sięgniemy do chińskiej sztuki wycinania papierowych dekoracji. Spróbuj wyciąć z czerwonego papieru chińskiego smoka. Do dzieła!
Potrzebne będą:
czerwona kartka (format A4) z zaznaczonym konturem;
szablon do pobrania ze strony (link)
nożyczki.
Film towarzyszy wystawie „Stworzone dźwiękiem”.
Link do wystawy https://www.muzeumazji.pl/wystawy-czasowe/stworzone-dzwiekiem/
3. Instrument – gruchawka
Film z serii DIY, czyli jaki wykonać obiekt inspirowany dziełem z wystawy „Stworzone dźwiękiem”. Zobacz jak zrobić gruchawkę całą z muszelek. Baw się dobrze!
Potrzebne będą:
dwa jednorazowe sztućce
mały plastikowy pojemnik
klej na gorąco
sznurek jutowy
muszelki kauri
taśma samoprzylepna
Film towarzyszy wystawie „Stworzone dźwiękiem”
Link do wystawy https://www.muzeumazji.pl/wystawy-czasowe/stworzone-dzwiekiem/
4. Jak wyglądają fale dźwiękowe – eksperyment
Film z serii DIY, czyli jaki wykonać obiekt inspirowany dziełem z wystawy „Stworzone dźwiękiem”. Lubisz eksperymentować? Wykonaj doświadczenie, które pozwoli Ci „zobaczyć dźwięk”. To wcale nie takie trudne!
Potrzebne będą:
głośny instrument (np. trąbka urodzinowa)
słoik
balon
cukier/ryż/sól
nożyczki
Film towarzyszy wystawie „Stworzone dźwiękiem”
Link do wystawy https://www.muzeumazji.pl/wystawy-czasowe/stworzone-dzwiekiem/
5. Odbijamy instrumenty!
Film z serii DIY, czyli jaki wykonać obiekt inspirowany dziełem z wystawy „Stworzone dźwiękiem”. Wykonaj grafikę przedstawiającą Twój ulubiony instrument. Możesz zrobić kilka odbitek! Masz już pomysł?
Potrzebne będą:
tacka styropianowa
czarna farba
nożyczki
paleta
wałek
łyżka
kartki A4
ołówek
Film towarzyszy wystawie „Stworzone dźwiękiem”
Link do wystawy https://www.muzeumazji.pl/wystawy-czasowe/stworzone-dzwiekiem/
6. Stemplowany korowód
Film z serii DIY, czyli jaki wykonać obiekt inspirowany dziełem z wystawy „Stworzone dźwiękiem”. W malarstwie Warli roi się od postaci o trójkątnych ciałach. Wykonaj pracę inspirowaną tym indyjskim malarstwem przy pomocy samodzielnie wykonanego stempla.
Potrzebne będą:
korek
nóż introligatorski
ołówek
pałeczki do ryżu
czarna kartka A4
biała farba
Film towarzyszy wystawie „Stworzone dźwiękiem”
Link do wystawy https://www.muzeumazji.pl/wystawy-czasowe/stworzone-dzwiekiem/
Kalendarium wydarzeń
Typ wydarzenia
Data
Opis
OPROWADZANIE
20.08.2023 14:00
Zapraszamy na oprowadzanie w języku polskim z przewodnikiem po wystawie czasowej Stworzone Dźwiękiem.
Udział po zakupie biletu wstępu do Muzeum (normalny 15 zł, ulgowy 9zł).
Nie obowiązują zapisy
OPROWADZANIE
24.09.2023 14:00
Zapraszamy na oprowadzanie w języku polskim z przewodnikiem po wystawie czasowej Stworzone Dźwiękiem.
Udział po zakupie biletu wstępu do Muzeum (normalny 15 zł, ulgowy 9zł).
Nie obowiązują zapisy
ETR
Wszystkie teksty wprowadzające do poszczególnych części wystawy dostępne są w języku łatwym do czytania i rozumienia, który dedykowany jest osobom z niepełnosprawnością intelektualną oraz osobom, dla których język polski nie jest pierwszym językiem. Wydruki wypożyczyć można w muzealnym sklepie lub pobraćklikając na link.
Tyflografiki
Zwiedzającym z niepełnosprawnością wzroku udostępniamy dwa zestawy składające się z 15 tyflografik wykonanych na papierze pęczniejącym. Ponadto na ekspozycji na stałe zamontowana jest tyflografika do obrazu Nyomana Gunarsy 'Taniec Baris’.
Dotykowe przedstawienie obrazu przygotowała dla nas Fundacja Wielozmysły. Figura tancerza wykonana została ręcznie, z dbałością o detale. Użyte materiały są przyjemne w dotyku i mają różnorodną fakturę, np. elementy stroju wykonane są z użyciem tkaniny, dzięki czemu wyczuwalny jest splot włókien.
Audiodeskrypcje
Audiodeskrypcje w języku polskim do 15 obiektów prezentowanych na wystawie będzie można pobrać i odsłuchać przy użyciu własnego sprzętu. Będą również dostępne na odtwarzaczach, które można wypożyczyć w muzealnym sklepie. Tam również wypożyczyć będzie można powiązane z nimi tyflografiki.
1. Dwaj młodzi tancerze z bębnami kundu Peter Gixs Papua-Nowa Gwinea, Simbu, Kundiawa 2006 r. akryl na płótnie 105 x 66 cm MAP 19043
2. Mnich Nichidatsu Fujii, budowniczy Pagód Pokoju
Japonia, Honsiu, Tokio (?)
l. 1984–1987
mosiądz
34 x 9 x 9 cm
podarowała Ambasada PRL w Tokio
MAP 10259
3. Strażnik Dharmy – Bóg muzyki
Wietnam
2. poł. XIX w.
mosiądz, laka, złoto, szelak
19 x 11,5 x 5,3 cm
MAP 9098
4. Kobieta z lutnią
Japonia, Honsiu
1. poł. XX w.
kość słoniowa
3,6 x 2,5 x 0,7 cm
MAP 14069
5. Kryszna Wenugopala Indie, Tamilnadu
2001
brąz
112 x 52 x 35 cm
MAP 17725
6. Muzyk rający na tarpie K.K. Hebbar (1911–1996)
Indie
3. ćw. XX w.
olej na płótnie
51,5 x 41,5 cm
MAP 3774
7. Apsaras z konchą Indie, Orisa
3. ćw. XX w.
alabaster
3,7 x 1,6 x 0,7 cm
podarowała firma Escorts
MAP 6805
8. Muzyk z orkiestry gamelanowej Indonezja, Bali
3. ćw. XX w.
drewno polichromowane
podarował Andrzej Wawrzyniak
MAP 2373
9. Taniec Baris Nyoman Gunarsa
Indonezja, Bali
ok. 1970 r.
akryl na tkaninie
podarował Andrzej Wawrzyniak
MAP 2236
10. Tancerz z teatru khon Tajlandia
l. 80. XX w.
brąz
MAP 12999
11. Święto Diwali Ratna Raghya Dhulsada
Indie, Maharasztra, Warli
ok. 1980 r.
farby wodne na papierze
podarował A.K. Misra
MAP 11600
12. Tańczący bóg Śiwa Indie, Orisa, Puri
l. 70. XX w.
gwasz na tkaninie z włókien kokosowych
podarowała firma Escorts
MAP 6979
13. Noworoczny korowód ze smokiem Chiny
2. poł. XX w.
wycinanka z papieru
podarowała Irena Sławińska
MAP 15316
14. Nocna przechadzka Japonia
1 poł. XX w.
drzeworyt barwny na papierze
MAP 13185
15. Muzykanci H. Cabbar
Azerbejdżan
2001 r.
olej na płótnie
MAP 18503
16. Udehejec wabiący izubra Andrzej Strumiłło (1927–2020)
Polska
1958 r.
tusz na papierze
MAP 9790
Patron Honorowy
PATRONI MEDIALNI
04/11/2022
Dofinansowano ze środków
Strona korzysta z plików cookie
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody na ich stosowanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje tej strony.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.