- strona główna /
- Wystawa czasowa /
- Barwy holi
Barwy holi
W starożytnej Mithili – krainie położonej u podnóży Himalajów, poprzecinanej rzekami i polami ryżowymi – przez wieki rozwijały się sztuki i filozofia. Dziedzictwo tego regionu (dziś podzielonego między Indie i Nepal) jest jednym z ciekawszych w Indiach. To tu rozwijało się tworzone przez kobiety malarstwo mithilskie.
Wystawa „Barwy holi” prezentuje wczesny okres (lata 70. i 80. XX w.) rozwoju tego gatunku malarskiego na papierze, zwyczajowo nazywany „barwami holi” (od rozpuszczanych w wodzie, kolorowych proszków używanych podczas święta Holi). Muzeum Azji i Pacyfiku posiada największą w Europie i jedną z największych na świecie kolekcji malarstwa mithilskiego.
Bilety / godziny otwarcia
Wystawa czynna od 22 listopada 2024 do 1 czerwca 2025
Muzeum Azji i Pacyfiku im. Andrzeja Wawrzyniaka
ul. Solec 24, Warszawa
Muzeum czynne od wtorku do niedzieli w godz. 10.00–18.00
Bilety dostępne w kasie Muzeum i online.
W każdy czwartek wstęp bezpłatny.
Kolofon
Realizacja wystawy: Zespół Muzeum Azji i Pacyfiku
Kuratorka: Barbara Banasik
Koordynatorka wystawy: Aleksandra Fudalej
Scenografia: Wojciech Cichecki
Identyfikacja wizualna wystawy: Tomek Głowacki
Aranżacje kwiatowe: KOKO Cardboards
Elementy edukacyjne i interaktywne: Anna Soczewka, Sara Wyskiel (opracowanie graficzne spacerownika)
Redakcja językowa:Monika Mielcarek
Realizacja wystawy: Marek Czeremuszkin, Maciej Gacyk, Bogusława Milczarczyk, Paweł Prange, Krzysztof Ruść
Produkcja i montaż scenografii: Dobry Plan
Promocja: Justyna Jabłońska, Paulina Pikulska, Radosław Rasiński
Dostępność: Pola Zygmunt, Magdalena Niernsee (opracowanie graficzne)
Malarstwo mithilskie
Przez wieki, wyłącznie ścienne i podłogowe, malarstwo mithilskie było domeną kobiet. Choć w Mithilii zasada pardy (rozdział życia kobiet i mężczyzn) funkcjonowała jeszcze pod koniec XX w. – działalność kobiet była sprowadzana do prywatnej sfery domowej – to one były strażniczkami dziedzictwa kulturowego i wykonawczyniami rytuałów religijnych i rodzinnych.
Tradycyjnie kobiety malowały na ścianach przy wejściu kuchennym do domu, gdzie mieściła się główna przestrzeń ich funkcjonowania. Wnętrza prywatne skrywały tworzone na ważne okazje murale.
Sztuka (prywatna) kobiet
Katastrofalna susza i klęska głodu w 1966 roku zapoczątkowały nowy ruch w sztuce i rewolucyjne zmiany kulturowe i społeczne w Mithili. W latach 60. XX w. wskutek działań aktywistów wspieranych przez instytucje państwowe, malarstwo mithilskie zaczęto przenosić na papier. Tym sposobem lokalny gatunek malarski nie tylko stał się źródłem utrzymania i produktem eksportowym najpierw na Indie, a potem na cały świat, ale także pociągnął za sobą popularyzację innych mithilskich sztuk plastycznych i rzemiosł.
Dzięki swojej sztuce kobiety stały się głównymi żywicielkami rodzin i wizytówką Mithili. Dziś mają wpływ na rozwój ekonomiczny całego regionu; doprowadziły do licznych zmian społecznych, których ślady są widoczne na prezentowanych na wystawie „Barwy holi” obrazach.
Barwy holi
Pierwotnie do wytwarzania podkładu i farb używano naturalnych materiałów, głównie kwiatów. Malowano używając palców, zaostrzonych patyczków bambusowych i bawełnianych gałganków. Lata 70. przyniosły powszechny dostęp do syntetycznych barwników – proszki używane podczas święta Holi rozpuszczano w wodzie i mieszano z działająca jak spoiwo asafetydą. Te charakterystyczne intensywne barwy nadały nazwę całemu okresowi malarstwa mithilskiego nazywanego dziś „barwami holi”.
W latach 90. do powszechnego użycia weszły farby temperowe i akrylowe, a także flamastry i różnokolorowe tusze. Wiedza o wytwarzaniu farb z naturalnych barwników jednak nie zanikła – wiele doświadczonych artystek wciąż je stosuje.
Język wizualny malarstwa mithilskiego
W malarstwie mithilskim funkcjonują trzy style formalne: barwny (bharni), kaćni (linearny) i godna (tatuażowy). Istnieje też wiele pomniejszych stylów, które charakteryzowały odmienne techniki, tworzywa lub tematy. Przykładem jest geru (nazwany tak od tworzywa, które jest podstawą farby) – obraz malowany jest tu rozrobioną gliną, a przez to utrzymany w brązowej kolorystyce.
Najważniejszą cechą malarstwa mithilskiego jako gatunku jest stosowanie podwójnego konturu. Przez niektóre artystki interpretowany jest jako wyraz dualizmu w świecie. Tło scen często wypełniane jest kwiatami i zwierzętami, które są nośnikami dodatkowych warstw znaczeniowych. Tymczasem przedmioty i inne elementy kompozycji sprowadzane są do symboli.
Malarstwo mithilskie w zbiorach Muzeum Azji i Pacyfiku
Muzeum Azji i Pacyfiku posiada największe w Europie i jedne z największych na świecie zbiory malarstwa mithilskiego z Indii (150 obrazów). Rdzeń kolekcji stanowią jedne z najstarszych na świecie – powstałe w latach 1971-1978 – obrazy na papierze.
Wystawa jest efektem (finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki) projektu badawczego na Uniwersytecie Warszawskim, który w latach 2019-2023 przeprowadziła kuratorka Muzeum dr. Barbara Banasik. W jego rezultacie powstała dokumentacja procesu twórczego oraz współczesnego funkcjonowania malarstwa mithilskiego w Indiach.
Wystawa jest podzielona na dwie części. Pierwsza opowiada o historycznym i społecznym kontekście sztuki tworzonej przez mithilskie kobiety – procesie jej powstawania, funkcjonowania i adaptowania przez wzornictwo użytkowe. Druga koncentruje się na doświadczeniu estetycznym odbiorcy.
Doświadczanie sztuki
Poszczególne elementy aranżacyjne wystawy uruchamiają różne zmysły. Niektórym obrazom towarzyszą pejzaże dźwiękowe, np. pieśni w sanskrycie, majthili i hindi, lub zapachowe, np. zapach kwiatów, z których wytwarzano barwniki do malowania. Elementami wystawy są także prace polskich twórców: mappingi, film animowany zrealizowany przy użyciu sztucznej inteligencji czy serial dokumentalny z badań kuratorki przeprowadzonych w Indiach. Z myślą o najmłodszych zwiedzających przygotowaliśmy spacerownik, czyli ilustrowany przewodnik po wystawie.
Momenty zachwytu
Wystawa „Barwy holi”, wykorzystując różnorodne środki wyrazu i strategie aranżacyjne, przybliża pejzaż wizualny i kulturowy Mithili; prezentuje historię i kontekst społeczny malarstwa mithilskiego. Uruchamia wszystkie zmysły (wzrok, słuch, węch, dotyk, propriocepcję) by przygotować osoby zwiedzające na silne przeżycia estetyczne i zaprosić je na spotkanie ze sztuką o intensywnych barwach i wyrazistych formach.
Elementy edukacyjne i interaktywne wystawy zostały zaprojektowane z myślą zarówno o dzieciach, jak i dorosłych. Oddziałując nie tylko obrazem, lecz także dźwiękiem i zapachem, pomagają zwiedzającym spojrzeć na mithilską sztukę z różnych perspektyw.
- Zwiedzających z artystyczną duszą, niezależnie od wieku, zapraszamy do Małej Akademii Sztuki – stanowiska na wystawie, gdzie podążając za instrukcją, za pomocą rysików i znikopisów, odkryją tajniki techniki malarstwa mithilskiego.
- Dla dorosłych i młodzieży przeznaczone są tabliczki z hasłami i krótkimi tekstami, tłumaczącymi czym jest hinduizm i co łączy jego wyznawców. Zwiedzający poznają hinduską części indyjskiej kultury i tradycji, konfrontując własne wyobrażenia o jednej z największych religii współczesnego świata z rzeczywistością.
- Specjalnie dla milusińskich przygotowaliśmy wyjątkowy spacerownik w formie komiksu „Sita i tajemnica zaginionego Ramy”. Wędrując po wystawie z księżniczką Sitą, tytułową bohaterką książeczki, dzieci poznają bohaterów mithilskich obrazów, a tym samym fragment indyjskiej kultury. Sita wciągając najmłodszych zwiedzających w świat sztuki, uczy uważności – rozpoznawania emocji i doświadczania sztuki różnymi zmysłami.
Spacerownik „Sita i tajemnica zaginionego Ramy” (.PDF) do pobrania:
Sperownik „Sita i tajemnica zaginionego Ramy”.
Elementy edukacyjne i interaktywne wystawy:
Anna Soczewka, Sara Wyskiel.
Opracowanie graficzne spacerownika: Sara Wyskiel
Kalendarium wydarzeń
Wydarzenia towarzyszące wystawie „Barwy holi” to niepowtarzalna okazja do poszerzenia wiedzy na temat Indii i mieszkańców subkontynentu indyjskiego.
- Koneserom sztuki polecamy wykłady i oprowadzania kuratorskie badaczki dr. Barbary Banasik, a miłośnikom literatury Seminaria literackie z dr Weroniką Rokicką z Uniwersytetu Warszawskiego.
- Pasjonatom filozofii i religii proponujemy spotkania z cyklu „Zrozumieć hinduizm. Bogowie-idee-rytuały” z Krzysztofem Gutowskim z Polskiej Akademii Nauk.
- Podróżnikom i badaczom kultur polecamy prelekcje i wernisaż wystawy fotograficznej Krzysztofa Renika i Elżbiety Dziuk-Renik oraz wykłady dr Moniki Nowakowskiej z Uniwersytetu Warszawskiego.
- Milusińskich z bliskimi zachęcamy do warsztatów rodzinnych „Opowieści z Ramajany” oraz „Indie w sanskrycie”.
- Nocnym markom sugerujemy „Barwną Noc Muzeów”, a wszystkich entuzjastów i sceptyków Indii zapraszamy na festiwal „Indyjski Dzień Kobiet”.
18:00
WYKŁAD: Pancha Kanya. Walka indyjskich artystek o wyjście z cienia, dr Weronika Rokicka, Uniwersytet Warszawski
18:00
WARSZTATY DLA DOROSŁYCH: Oblicza sztuki – Mithila
10:15
WARSZTATY RODZINNE: Barwy sztuki – Mithila
12:30
WARSZTATY RODZINNE: Barwy sztuki – Mithila
14:00
OPROWADZANIE KURATORSKIE: Czym urzeka sztuka? Oprowadzanie po ulubionych obiektach.
18:00
WYKŁAD: „Epickie Indie wczoraj i dziś: w kręgu Ramajany”; prof. Danuta Stasik, Uniwersytet Warszawski
18:00
WARSZTATY DLA DOROSŁYCH: Oblicza sztuki – Mithila
18:00
WYKŁAD: „Holi, Holaka, Holika a tradycje Azji Południowej”; dr Monika Nowakowska, Uniwersytet Warszawski
18:00
SEMINARIUM LITERACKIE: Literatura Indii, prowadzenie: dr Weronika Rokicka, Uniwersytet Warszawski
18:00
OPOWIEŚĆ FOTOGRAFICZNA: Sztetl w tropikach, Krzysztof Renik i Elżbieta Dziuk-Renik
18:00
CYKL: Zrozumieć hinduizm. Bogowie-idee-rytuały, dr Krzysztof Gutowski, Polska Akademia Nauk
10:15
WARSZTATY RODZINNE: Opowieści z Ramajany
12:30
WARSZTATY RODZINNE: Opowieści z Ramajany
14:00
OPROWADZANIE KURATORSKIE: Czy sztuka jest do oglądania czy do odczuwania?
18:00
SEMINARIUM LITERACKIE: Literatura Indii, prowadzenie: dr Weronika Rokicka, Uniwersytet Warszawski
16:00
WARSZTATY DLA DOROSŁYCH: Malowane dyski Lakszmi sara
18:00
CYKL: Zrozumieć hinduizm. Bogowie-idee-rytuały, dr Krzysztof Gutowski, Polska Akademia Nauk
18:00
WYKŁAD: Malarstwo, literatura i tradycja kast niedotykalnych w Mithili, dr. Barbara Banasik, Muzeum Azji i Pacyfiku
14:00
OPROWADZANIE KURATORSKIE: Jak czytać obrazy – oprowadzanie ikonograficzne
18:00
SEMINARIUM LITERACKIE: Literatura Indii, prowadzenie: dr Weronika Rokicka, Uniwersytet Warszawski
10:00-18:00
INDYJSKI DZIEŃ KOBIET
WERNISAŻ: Tancerki i tancerze Indii, wystawa fotograficzna, Elżbieta Dziuk-Renik
18:00
CYKL: Zrozumieć hinduizm. Bogowie-idee-rytuały, dr Krzysztof Gutowski, Polska Akademia Nauk
18:00
SEMINARIUM LITERACKIE: Literatura Indii, prowadzenie: dr Weronika Rokicka, Uniwersytet Warszawski
14:00
OPROWADZANIE KURATORSKIE: Barwy holi – co wspólnego ma malarstwo ze świętem
18:00
WYKŁAD: dr Monika Nowakowska, Uniwersytet Warszawski
18:00
CYKL: Zrozumieć hinduizm. Bogowie-idee-rytuały, dr Krzysztof Gutowski, Polska Akademia Nauk
14:00
OPROWADZANIE KURATORSKIE: Techniki malarskie – wytwarzanie barwników roślinnych
16:00
WARSZTATY DLA DOROSŁYCH: Malowane dyski Lakszmi sara
18:00
Barwna Noc Muzeów. Sztuka Mithili
16:00
WYKŁAD: Tantra – co to jest i jak się wiąże ze sztuką?, dr. Barbara Banasik, Muzeum Azji i Pacyfiku
18:00
CYKL: Zrozumieć hinduizm. Bogowie-idee-rytuały, dr Krzysztof Gutowski, Polska Akademia Nauk
10:15
WARSZTATY RODZINNE: Indie w sanskrycie
12:00
WARSZTATY RODZINNE: Indie w sanskrycie
14:00
OPROWADZANIE KURATORSKIE: Czy sztuka jest do oglądania czy do odczuwania?
Wprowadzenie:
Odcinek 2: styl barwny
Odcinek 3: styl linearny
Odcinek 4: styl tatuażowy
Odcinek 9: malarstwo w sztukach użytkowych