- strona główna /
- Wystawa czasowa /
- Barwy holi
Barwy holi
W starożytnej Mithili – krainie położonej u podnóży Himalajów, poprzecinanej rzekami i polami ryżowymi – przez wieki rozwijały się sztuki i filozofia. Dziedzictwo tego regionu (dziś podzielonego między Indie i Nepal) jest jednym z ciekawszych w Indiach. To tu rozwijało się tworzone przez kobiety malarstwo mithilskie.
Wystawa „Barwy holi” prezentuje wczesny okres (lata 70. i 80. XX w.) rozwoju tego gatunku malarskiego na papierze, zwyczajowo nazywany „barwami holi” (od rozpuszczanych w wodzie, kolorowych proszków używanych podczas święta Holi). Muzeum Azji i Pacyfiku posiada największą w Europie i jedną z największych na świecie kolekcji malarstwa mithilskiego.
Bilety / godziny otwarcia
Wystawa czynna od 22 listopada 2024 do 1 czerwca 2025
Muzeum Azji i Pacyfiku im. Andrzeja Wawrzyniaka
ul. Solec 24, Warszawa
Muzeum czynne od wtorku do niedzieli w godz. 10.00–18.00
Bilety dostępne w kasie Muzeum i online.
W każdy czwartek wstęp bezpłatny.
Kolofon
Realizacja wystawy: Zespół Muzeum Azji i Pacyfiku
Kuratorka: Barbara Banasik
Koordynatorka wystawy: Aleksandra Fudalej
Scenografia: Wojciech Cichecki
Identyfikacja wizualna wystawy: Tomek Głowacki
Aranżacje kwiatowe: KOKO Cardboards
Elementy edukacyjne i interaktywne: Anna Soczewka, Sara Wyskiel (opracowanie graficzne spacerownika)
Redakcja językowa:Monika Mielcarek
Realizacja wystawy: Marek Czeremuszkin, Maciej Gacyk, Bogusława Milczarczyk, Paweł Prange, Krzysztof Ruść
Produkcja i montaż scenografii: Dobry Plan
Promocja: Justyna Jabłońska, Paulina Pikulska, Radosław Rasiński
Dostępność: Pola Zygmunt, Magdalena Niernsee (opracowanie graficzne)
Malarstwo mithilskie
Przez wieki, wyłącznie ścienne i podłogowe, malarstwo mithilskie było domeną kobiet. Choć w Mithilii zasada pardy (rozdział życia kobiet i mężczyzn) funkcjonowała jeszcze pod koniec XX w. – działalność kobiet była sprowadzana do prywatnej sfery domowej – to one były strażniczkami dziedzictwa kulturowego i wykonawczyniami rytuałów religijnych i rodzinnych.
Tradycyjnie kobiety malowały na ścianach przy wejściu kuchennym do domu, gdzie mieściła się główna przestrzeń ich funkcjonowania. Wnętrza prywatne skrywały tworzone na ważne okazje murale.
Sztuka (prywatna) kobiet
Katastrofalna susza i klęska głodu w 1966 roku zapoczątkowały nowy ruch w sztuce i rewolucyjne zmiany kulturowe i społeczne w Mithili. W latach 60. XX w. wskutek działań aktywistów wspieranych przez instytucje państwowe, malarstwo mithilskie zaczęto przenosić na papier. Tym sposobem lokalny gatunek malarski nie tylko stał się źródłem utrzymania i produktem eksportowym najpierw na Indie, a potem na cały świat, ale także pociągnął za sobą popularyzację innych mithilskich sztuk plastycznych i rzemiosł.
Dzięki swojej sztuce kobiety stały się głównymi żywicielkami rodzin i wizytówką Mithili. Dziś mają wpływ na rozwój ekonomiczny całego regionu; doprowadziły do licznych zmian społecznych, których ślady są widoczne na prezentowanych na wystawie „Barwy holi” obrazach.
Barwy holi
Pierwotnie do wytwarzania podkładu i farb używano naturalnych materiałów, głównie kwiatów. Malowano używając palców, zaostrzonych patyczków bambusowych i bawełnianych gałganków. Lata 70. przyniosły powszechny dostęp do syntetycznych barwników – proszki używane podczas święta Holi rozpuszczano w wodzie i mieszano z działająca jak spoiwo asafetydą. Te charakterystyczne intensywne barwy nadały nazwę całemu okresowi malarstwa mithilskiego nazywanego dziś „barwami holi”.
W latach 90. do powszechnego użycia weszły farby temperowe i akrylowe, a także flamastry i różnokolorowe tusze. Wiedza o wytwarzaniu farb z naturalnych barwników jednak nie zanikła – wiele doświadczonych artystek wciąż je stosuje.
Język wizualny malarstwa mithilskiego
W malarstwie mithilskim funkcjonują trzy style formalne: barwny (bharni), kaćni (linearny) i godna (tatuażowy). Istnieje też wiele pomniejszych stylów, które charakteryzowały odmienne techniki, tworzywa lub tematy. Przykładem jest geru (nazwany tak od tworzywa, które jest podstawą farby) – obraz malowany jest tu rozrobioną gliną, a przez to utrzymany w brązowej kolorystyce.
Najważniejszą cechą malarstwa mithilskiego jako gatunku jest stosowanie podwójnego konturu. Przez niektóre artystki interpretowany jest jako wyraz dualizmu w świecie. Tło scen często wypełniane jest kwiatami i zwierzętami, które są nośnikami dodatkowych warstw znaczeniowych. Tymczasem przedmioty i inne elementy kompozycji sprowadzane są do symboli.
Malarstwo mithilskie w zbiorach Muzeum Azji i Pacyfiku
Muzeum Azji i Pacyfiku posiada największe w Europie i jedne z największych na świecie zbiory malarstwa mithilskiego z Indii (150 obrazów). Rdzeń kolekcji stanowią jedne z najstarszych na świecie – powstałe w latach 1971-1978 – obrazy na papierze.
Wystawa jest efektem (finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki) projektu badawczego na Uniwersytecie Warszawskim, który w latach 2019-2023 przeprowadziła kuratorka Muzeum dr. Barbara Banasik. W jego rezultacie powstała dokumentacja procesu twórczego oraz współczesnego funkcjonowania malarstwa mithilskiego w Indiach.
Wystawa jest podzielona na dwie części. Pierwsza opowiada o historycznym i społecznym kontekście sztuki tworzonej przez mithilskie kobiety – procesie jej powstawania, funkcjonowania i adaptowania przez wzornictwo użytkowe. Druga koncentruje się na doświadczeniu estetycznym odbiorcy.
Doświadczanie sztuki
Poszczególne elementy aranżacyjne wystawy uruchamiają różne zmysły. Niektórym obrazom towarzyszą pejzaże dźwiękowe, np. pieśni w sanskrycie, majthili i hindi, lub zapachowe, np. zapach kwiatów, z których wytwarzano barwniki do malowania. Elementami wystawy są także prace polskich twórców: mappingi, film animowany zrealizowany przy użyciu sztucznej inteligencji czy serial dokumentalny z badań kuratorki przeprowadzonych w Indiach. Z myślą o najmłodszych zwiedzających przygotowaliśmy spacerownik, czyli ilustrowany przewodnik po wystawie.
Momenty zachwytu
Wystawa „Barwy holi”, wykorzystując różnorodne środki wyrazu i strategie aranżacyjne, przybliża pejzaż wizualny i kulturowy Mithili; prezentuje historię i kontekst społeczny malarstwa mithilskiego. Uruchamia wszystkie zmysły (wzrok, słuch, węch, dotyk, propriocepcję) by przygotować osoby zwiedzające na silne przeżycia estetyczne i zaprosić je na spotkanie ze sztuką o intensywnych barwach i wyrazistych formach.
Elementy edukacyjne i interaktywne wystawy zostały zaprojektowane z myślą zarówno o dzieciach, jak i dorosłych. Oddziałując nie tylko obrazem, lecz także dźwiękiem i zapachem, pomagają zwiedzającym spojrzeć na mithilską sztukę z różnych perspektyw.
- Zwiedzających z artystyczną duszą, niezależnie od wieku, zapraszamy do Małej Akademii Sztuki – stanowiska na wystawie, gdzie podążając za instrukcją, za pomocą rysików i znikopisów, odkryją tajniki techniki malarstwa mithilskiego.
- Dla dorosłych i młodzieży przeznaczone są tabliczki z hasłami i krótkimi tekstami, tłumaczącymi czym jest hinduizm i co łączy jego wyznawców. Zwiedzający poznają hinduską części indyjskiej kultury i tradycji, konfrontując własne wyobrażenia o jednej z największych religii współczesnego świata z rzeczywistością.
- Specjalnie dla milusińskich przygotowaliśmy wyjątkowy spacerownik w formie komiksu „Sita i tajemnica zaginionego Ramy”. Wędrując po wystawie z księżniczką Sitą, tytułową bohaterką książeczki, dzieci poznają bohaterów mithilskich obrazów, a tym samym fragment indyjskiej kultury. Sita wciągając najmłodszych zwiedzających w świat sztuki, uczy uważności – rozpoznawania emocji i doświadczania sztuki różnymi zmysłami.
Spacerownik „Sita i tajemnica zaginionego Ramy” (.PDF) do pobrania:
Sperownik „Sita i tajemnica zaginionego Ramy”.
Elementy edukacyjne i interaktywne wystawy:
Anna Soczewka, Sara Wyskiel.
Opracowanie graficzne spacerownika: Sara Wyskiel
Kalendarium wydarzeń
Wydarzenia towarzyszące wystawie „Barwy holi” to niepowtarzalna okazja do poszerzenia wiedzy na temat Indii i mieszkańców subkontynentu indyjskiego.
- Koneserom sztuki polecamy wykłady i oprowadzania kuratorskie badaczki dr. Barbary Banasik, a miłośnikom literatury Seminaria literackie z dr Weroniką Rokicką z Uniwersytetu Warszawskiego.
- Pasjonatom filozofii i religii proponujemy spotkania z cyklu „Zrozumieć hinduizm. Bogowie-idee-rytuały” z Krzysztofem Gutowskim z Polskiej Akademii Nauk.
- Podróżnikom i badaczom kultur polecamy prelekcje i wernisaż wystawy fotograficznej Krzysztofa Renika i Elżbiety Dziuk-Renik oraz wykłady dr Moniki Nowakowskiej z Uniwersytetu Warszawskiego.
- Milusińskich z bliskimi zachęcamy do warsztatów rodzinnych „Opowieści z Ramajany” oraz „Indie w sanskrycie”.
- Nocnym markom sugerujemy „Barwną Noc Muzeów”, a wszystkich entuzjastów i sceptyków Indii zapraszamy na festiwal „Indyjski Dzień Kobiet”.
18:00
WYKŁAD: Pancha Kanya. Walka indyjskich artystek o wyjście z cienia, dr Weronika Rokicka, Uniwersytet Warszawski
18:00
WARSZTATY DLA DOROSŁYCH: Oblicza sztuki – Mithila
10:15
WARSZTATY RODZINNE: Barwy sztuki – Mithila
12:30
WARSZTATY RODZINNE: Barwy sztuki – Mithila
14:00
OPROWADZANIE KURATORSKIE: Czym urzeka sztuka? Oprowadzanie po ulubionych obiektach.
18:00
WYKŁAD: „Epickie Indie wczoraj i dziś: w kręgu Ramajany”; prof. Danuta Stasik, Uniwersytet Warszawski
18:00
WARSZTATY DLA DOROSŁYCH: Oblicza sztuki – Mithila
18:00
WYKŁAD: „Holi, Holaka, Holika a tradycje Azji Południowej”; dr Monika Nowakowska, Uniwersytet Warszawski
18:00
SEMINARIUM LITERACKIE: Literatura Indii, prowadzenie: dr Weronika Rokicka, Uniwersytet Warszawski
18:00
OPOWIEŚĆ FOTOGRAFICZNA: Sztetl w tropikach, Krzysztof Renik i Elżbieta Dziuk-Renik
18:00
CYKL: Zrozumieć hinduizm. Bogowie-idee-rytuały, dr Krzysztof Gutowski, Polska Akademia Nauk
10:15
WARSZTATY RODZINNE: Opowieści z Ramajany
12:30
WARSZTATY RODZINNE: Opowieści z Ramajany
14:00
OPROWADZANIE KURATORSKIE: Czy sztuka jest do oglądania czy do odczuwania?
18:00
SEMINARIUM LITERACKIE: Literatura Indii, prowadzenie: dr Weronika Rokicka, Uniwersytet Warszawski
16:00
WARSZTATY DLA DOROSŁYCH: Malowane dyski Lakszmi sara
18:00
CYKL: Zrozumieć hinduizm. Bogowie-idee-rytuały, dr Krzysztof Gutowski, Polska Akademia Nauk
18:00
WYKŁAD: Malarstwo, literatura i tradycja kast niedotykalnych w Mithili, dr. Barbara Banasik, Muzeum Azji i Pacyfiku
14:00
OPROWADZANIE KURATORSKIE: Jak czytać obrazy – oprowadzanie ikonograficzne
18:00
SEMINARIUM LITERACKIE: Literatura Indii, prowadzenie: dr Weronika Rokicka, Uniwersytet Warszawski
10:00-18:00
INDYJSKI DZIEŃ KOBIET
WERNISAŻ: Tancerki i tancerze Indii, wystawa fotograficzna, Elżbieta Dziuk-Renik
18:00
CYKL: Zrozumieć hinduizm. Bogowie-idee-rytuały, dr Krzysztof Gutowski, Polska Akademia Nauk
18:00
SEMINARIUM LITERACKIE: Literatura Indii, prowadzenie: dr Weronika Rokicka, Uniwersytet Warszawski
14:00
OPROWADZANIE KURATORSKIE: Barwy holi – co wspólnego ma malarstwo ze świętem
18:00
WYKŁAD: dr Monika Nowakowska, Uniwersytet Warszawski
18:00
CYKL: Zrozumieć hinduizm. Bogowie-idee-rytuały, dr Krzysztof Gutowski, Polska Akademia Nauk
14:00
OPROWADZANIE KURATORSKIE: Techniki malarskie – wytwarzanie barwników roślinnych
16:00
WARSZTATY DLA DOROSŁYCH: Malowane dyski Lakszmi sara
18:00
Barwna Noc Muzeów. Sztuka Mithili
16:00
WYKŁAD: Tantra – co to jest i jak się wiąże ze sztuką?, dr. Barbara Banasik, Muzeum Azji i Pacyfiku
18:00
CYKL: Zrozumieć hinduizm. Bogowie-idee-rytuały, dr Krzysztof Gutowski, Polska Akademia Nauk
10:15
WARSZTATY RODZINNE: Indie w sanskrycie
12:00
WARSZTATY RODZINNE: Indie w sanskrycie
14:00
OPROWADZANIE KURATORSKIE: Czy sztuka jest do oglądania czy do odczuwania?
Wprowadzenie (z PJM):
Ramajana – film animowany
Ramajana – film animowany – tekst alternatywny i synopsis do nagrania w pliku txt
Odcinek 2: styl barwny (z PJM)
Odcinek 2: styl barwny – audiodeskrypcja
Odcinek 3: styl linearny (z PJM)
Odcinek 3: styl linearny – audiodeskrypcja
Odcinek 4: styl tatuażowy (z PJM)
Odcinek 4: styl tatuażowy – audiodeskrypcja
Odcinek 9: malarstwo w sztukach użytkowych (z PJM)
AUDIODESKRYPCJE
MAP 4568
MAP 4578
MAP 4582
MAP 4585
MAP 4821
MAP 11439
MAP 11451
MAP 11452
MAP 11463
MAP 11472
MAP 11493
MAP 11494
MAP 11495
MAP 12040
MAP 12043
MAP 12045
MAP 12047
MAP 12049
Warsztaty rodzinne Barwy sztuki – Mithila, 30 listopada 2024
Fot. Dorota Pasek/MAiP
Warsztaty dla dorosłych Oblicza sztuki – Mithila (styl kaćni), 28 listopada 2024
Fot. Dorota Pasek/MAiP
Wernisaż wystawy Barwy holi, 21 listopada 2024
Fot. Łukasz Brodowicz/MAiP