WYDARZENIA

Image article

UTRWALIĆ TRADYCJĘ.  DŹWIĘK–SŁOWO–RUCH–OBRAZ | IX Krajowe Seminarium Etnomuzykologiczne

14.04.2023 - 16.04.2023

UTRWALIĆ TRADYCJĘ.
DŹWIĘK–SŁOWO–RUCH–OBRAZ

IX Krajowe Seminarium Etnomuzykologiczne | 14–16 kwietnia 2023 roku
Polskie Seminarium Etnomuzykologiczne | Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie

PROGRAM

PIĄTEK
15:00-15:15 – uroczyste otwarcie konferencji
15:15-15:40 „Czam, czyli taniec”, mgr Elżbieta Dziuk-Renik, mgr Krzysztof Renik. Filmowy dokument opowiadający o rytualnym tańcu buddyjskich mnichów.

SESJA 1

15:40-16:00 Rejestracja, dokumentacja, czy coś więcej… Kilka refleksji na temat realizacji filmów poświęconych sztukom performatywnym Indii i Tybetu, mgr Elżbieta Dziuk-Renik, mgr Krzysztof Renik
16:00-16:20 Filmografia jako źródło do badań nad percepcją zjawiska muzykowania ulicznego,
dr Ewelina Grygier

16:20-16:30 dyskusja
16:30-16:40 przerwa

SESJA 2

16:40-17:00 Problemy współczesnego badania utrwalonych i nieutrwalonych elementów tradycji na przykładzie Dunajowania – kolędowania życzącego z Łukowej i okolic, dr Agata Kusto
17:00-17:20 Utrwalona tradycja pieśni weselnych z repertuaru Józefa Myszki z Błazin, dr Kinga Strycharz-Bogacz
17:20-17:40 Szopka z lalkami z Jaślan w kontekście materiałów archiwalnych z Rzeszowskiego – widowisko, muzyka, obrzędowy rekwizyt – próba naukowego rekonesansu, dr hab. Tomasz Rokosz, prof. KUL

17:40-17:55 dyskusja
17:55 -18.05 przerwa

SESJA 3

18:05-18:25  Literatura piękna w służbie utrwalania tradycji. Polscy pisarze i poeci o muzyce pielgrzymów zmierzających na Jasną Górę w XIX wieku, mgr Barbara Śnieżek
18:25-18:45 Witaj Marya cudna w maleńkim obrazie… Utrwalanie tradycji miejsc szczególnego kultu maryjnego w tekstach pieśni sanktuaryjnych, mgr Alicja Habza
18:45-18:55 Śpiewy pogrzebowe na Podlasiu dawniej i dzisiaj – czy możliwe jest utrwalanie tradycji?, Monika Dzienis – komunikat
18:55-19:05 Analiza tradycyjnej zabawy dziecięcej ”Chodzi lisek koło drogi” jako wielokodowego makroznaku, mgr Ewa Kuszewska – komunikat
19:05-19:20 dyskusja

SOBOTA

wykład wprowadzający
10:00-10:40 Taniec, który zmienia: kluczowy wątek buszmeńskich malowideł naskalnych, prof. dr hab. Andrzej Rozwadowski

SESJA 4

10:40-11:00 Wizerunki muzyków i tancerek w malarstwie perskim, dr Magdalena Ginter-Frołow
11:00-11:20 Rewitalizacji przeszłości w tradycyjnych tańcach mongolskich na podstawie petroglifów, dr Odpurev Gankhuyag, dr Munguntsetseg Munkhbadrakh, prof. dr hab. Andrzej Rozwadowski, dr Hasilu

11:20-11:40 dyskusja
11:40-12:00 przerwa

SESJA 5
12:00-12:20 Historyzm w etnomuzykologii – przegląd stanowisk ze szczególnym uwzględnieniem roli źródeł i dokumentacji, prof. dr hab. Piotr Dahlig
12:20-12:40 Od terenu do nagrania i z powrotem, czyli etnomuzykologiczne „40 lat minęło”, dr Łukasz Smoluch
12:40-13:00 Seria Polska Pieśń i Muzyka Ludowa jako Nowy Kolberg, czyli po co nam dziś monografie regionalne, dr Weronika Grozdew, dr Beata Maksymiuk-Pacek
13:00-13:10 Indeks przestrzenny zapisów nutowych ze zbiorów Oskara Kolberga i problemy kartografii etnomuzycznej, mgr Rafał Miśta – komunikat

13:10-13:30 dyskusja
13:30-14:30 przerwa

SESJA 6

14:30-14:50 Ways of Writing Time—Notational Strategies for the Transcription of Fiddle Music from Central Poland, Lauge Dideriksen
14:50-15:10 Co ucieka w notacji – o dosłownym odczytywaniu źródeł etnomuzykologicznych i ich recepcji przez pryzmat estetyki muzyki klasycznej, mgr Łucja Siedlik, mgr Maria Stępień
15:10-15:30 Przemiany w zakresie sposobów utrwalania dźwięku oraz problemy transkrypcji tekstowej i nutowej tradycyjnej muzyki Podhala, mgr Krzysztof Trebunia-Tutka
15:30-15:50 Podlaska monodia w zróżnicowaniu geograficznym = rozproszona heterofonia? Problem utrwalania w teorii i praktyce, dr hab. Iryna Klymenko, prof. Narodowej Ukraińskiej Akademii Muzycznej w Kijowie

15:50-16:10 dyskusja
16:10-16:20 przerwa

SESJA 7

16:20-16:40 Od roweru do transferu. Garść refleksji o tworzeniu, opracowywaniu i udostępnianiu źródeł badawczych dla etnomuzykologii, dr Jacek Jackowski
16:40-17:00 Współczesna dokumentacja i archiwizacja tradycji muzycznych Dolnego Śląska, dr Gabriela Gacek
17:00-17:20 Jak nazwać dźwięk? ,,Zwrot słuchowy” w praktyce – przykład badań terenowych z Zagłębia Dąbrowskiego, dr Agata Krajewska
17:20-17:30  Wybrane aspekty działalności Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie ku utrwalaniu tradycji w mowie, muzyce, tańcu i sztuce, mgr Paulina Węsierska – komunikat

17:30-17:50 dyskusja
17:50-18:00 przerwa

NIEDZIELA

wykład wprowadzający
10:00-10:40 Tam gdzie czas spotyka ciężar, przestrzeń i przepływ. Kilka refleksji nad badaniami zjawisk muzyczno-ruchowych, dr hab. Tomasz Nowak

SESJA 8

10:40-11:00 Zachować to, co nieuchwytne – refleksje na marginesie badań nad tańcem jako częścią niematerialnego dziedzictwa wybranych grup narodowych i etnicznych zamieszkujących Kraków i województwo małopolskie, mgr Krzysztof Hliniak
11:00-11:20 Systemy przekazywania wiedzy, kodyfikacji i zapisu indyjskiego tańca kathak na tle przemian socjokulturowych, dr Katarzyna Skiba
11:20-11:30 Uchwycić nieuchwytne, czyli o sposobach zapisu i przekazywania tańca w przeszłości oraz współcześnie, mgr Martyna Valkov-Mazur – komunikat

11:30-11:50 dyskusja
11:50-12:00 przerwa

SESJA 9

12:00-12:20 Choorile and Kantráki: Tracing Indian Caribbean Culture in the Secondary Diaspora in Europe, dr Christopher L. Ballengee
12:20-12:40 Blues – pieśń czarnego ludu. Utrwalenie, popularyzacja czy zniekształcenie?, mgr Aya Al Azab-Ruszowska
12:40-13:00 #Karawitan #Dunia Maya – nowe technologie a przekaz tradycji na przykładzie jawajskiego gamelanu i powiązanych z nim sztuk scenicznych, dr Dawid Martin

13:00-13:20 dyskusja

plakat