Ochronne nakładki na paznokcie

Zwiedzając wystawę nie mamy czasu, aby każdemu z obiektów poświęcić kilka minut – przyjrzeć się detalom, wczytać się w opis. Dlatego kuratorzy Muzeum Azji i Pacyfiku co miesiąc wybierają jeden obiekt z kolekcji i zachęcają do bliższego, bardziej wnikliwego poznania jego historii.

We wrześniu obiektem miesiąca są ochronne nakładki na paznokcie (chiń. hùjiǎ tào 护甲套). Choć spotykane już wcześniej, stały się w Chinach najbardziej popularne za czasów panowania mandżurskiej dynastii Qing (1644-1912). Używane były głównie przez konkubiny na dworze cesarskim z jednej strony jako dekoracyjny element ich stroju, również estetycznie wydłużający smukłe palce, z drugiej strony, żeby podkreślić ich status jak osób, które nie muszą pracować fizycznie. Jednym z najbardziej popularnych wizerunków z wyraźnie widocznymi nakładkami, jest obraz Cesarzowej Wdowy Cixi wykonany przez amerykańskiego malarza Huberta Vosa na początku XX w.  

Nakładki takie wykonywane były z różnych materiałów, w tym ze złota, srebra, miedzi, jadeitu czy ze skorupy żółwia często bogato zdobione kamieniami, perłami lub repusowane.   

Nakładka znajdujące się w zbiorach muzeum wykonane są z metalu pozłacanego, zewnętrzna część łuku jest bogato ornamentowana motywem roślinnym, a u podstawy widnieje motyw motyla. 

 

Fotografia Cesarzowej Wdowy Cixi pochodzi ze strony Harvard Art Museums.

Nakładka na paznokcie
Autor nieznany
Chiny, XIX/XX w.
Złoto repusowane
7 x 1,5 x 3 cm
MAP 3983