(00:01) Na ekranie przeplatają się fragmenty obrazów o intensywnych barwach. Postaci są malowane płaską plamą barwną, zarysowane mocnymi konturami. Tło wypełniają różne ornamenty. Tytuł: MALARSTWO MITHILI. ODCINEK DRUGI: STYL BARWNY. (00:14) Kuratorka wystawy ogląda malowidła na ścianach. Malarstwo… … Na ścianach swoich domów. (01:01) Kuratorka ogląda kolorowe wizerunki kobiet i ryb na ścianach budynków. Jedną z prekursorek … Pierwsze adeptki malarstwa. (01:25) W domu. Artysta PAWAN KUMAR JHA [DŹHA], wnuk SITY DEVI prezentuje duży karton – na obrazie postać o dwóch różnych połowach ciała: kobiecej i męskiej. (01:35) Napisy: To jest Ardhanariśwara [ARDhanariśwara] – bóg Śiwa i bogini Parwati jako jedna postać. (szybko) Kolejny obraz. Ardźuna samwada – Dialog Ardźuny. To jest Ardźuna? To Kryszna? To jest Kryszna, to jest śloka – strofa. (01:48 szybko) Wskazuje napis. To jest Hanuman. Mogę coś panu pokazać? Czy to jest to samo przedstawienie? Blondynka pokazuje wydruki. (01:57) Czy inne? To obraz Sity Devi! Mojej babci. Pokażę wam jeszcze inne… Artysta przegląda wydruki z różnymi obrazami. (02:09) A to Jagdamba [DŹAGDAMBA] Devi. To na pewno styl Jadgamby Devi. Tak, tak. Czy to wyglądało tak, że jedna kasta malowała w stylu barwnym, druga w linearnym? Nie, nie. Tylko na początku. Sita Devi była słynną artystką stylu barwnego, Jagdamba Devi – słynną artystką malująca barwnikami naturalnymi. Mahasundari Devi – barwnikami syntetycznymi. (02:33) Na początku artystki miały swoje wąskie specjalizacje. Teraz wszyscy praktykują wszystkie style i techniki. Przyjrzyjmy się teraz najważniejszym cechom stylu barwnego. (02:44) Napis na ekranie: BHARNI. Pojawiają się fragmenty obrazów należących do tego stylu. Wśród jaskrawych kolorów dominują różowy, żółty i niebieski. Postaci mają uproszczone, zgeometryzowane formy, są płaskie, dwuwymiarowe. Mają typowe indyjskie bogato zdobione stroje. Kontury zaznaczone są podwójną linią. Tło kompozycji wypełniają kolorowe kwiaty i rośliny. (03:10) Najważniejszą cechą … Z punktu widzenia teorii sztuki. (05:45 szybko) Artystka Bharti Dayal [Dajal]: Podwójny kontur jest symbolem… To fundamentalna zasada malarstwa mithilskiego. Podwójny kontur to dualizm wszechświata. (06:03) Słońce i Księżyc, dzień i noc. Używając tych dwóch linii, tworzymy jeden obraz, (06:16) wyraz jednej, całościowej myśli w obrazie, w dziele sztuki. To będzie wszystko w jednej rzeczy, jedyna postać jednej uniwersalnej prawdy. I to jest właśnie w tym obrazie. Niewątpliwie jednak … Kompozycje reprezentacyjne. (06:43 szybko) Na obrazie duża postać bogini Durgi na lwie. Adoracyjne (szybko) Obraz z przedstawieniem kapliczki z figurą bogini Kali, po bokach stoją dwie kobiety. I narracyjne. Obraz przedstawiający epizod zniszczenia ofiary Dakszy – bóg Śiwa trzyma na rękach martwą żonę Sati, obok stoi bóg Wisznu, a w tle widać Dakszę z odciętą głową przy ołtarzu ofiarnym. Nawet jeśli … W następnym odcinku. (08:40) Napis: MALARSTWO MITHILI. Fragmenty obrazów narysowanych czarnym tuszem na białym papierze. Wszystkie kontury wypełniają kreski, kropki i plamy czarnego koloru.