Zdigitalizowaliśmy 525 obiektów ze zbiorów MAiP
W latach 2023–2024 zrealizowaliśmy projekt Podróże na wschód. Digitalizacja i udostępnienie obiektów z wystawy stałej Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, w ramach którego zdigitalizowaliśmy aż 525 obiektów ze zbiorów Muzeum Azji i Pacyfiku!
Wśród zdigitalizowanych obiektów znajdują się m.in.: zwoje malarskie, miniatury, rzeźby, lalki i maski teatralne, przedmioty z laki, stroje, tkaniny, biżuteria. Obrazują one najważniejsze elementy kultur, z których pochodzą oraz posiadają dużą wartość historyczną i materialną. Większość z nich powstała w XIX i XX wieku; niektóre są starsze, np. relikty kultury Dong Son z Wietnamu z I tys. p.n.e., rzeźby z Gandhary, ceramika chińska i wietnamska z XI-XIV wieku, posążki z Tybetu z XVII wieku.
Te – różnorodne pod względem materiału i techniki wykonania obiekty pochodzą z:
- Azji Południowej: Indii, Nepalu, Bhutanu, Sri Lanki, Pakistanu, Bangladeszu
- Azji Południowo-Wschodniej: Wietnamu, Kambodży, Mjanmy (Birmy), Laosu, Tajlandii
- Azji Wschodniej: Chin, Tybetu, Japonii
- Oceanii: Fidżi, Wysp Salomona, Vanuatu, Kiribati, Samoa i Nowej Gwinei
W ramach projektu digitalizacyjnego wybrane obiekty zostaną opatrzone materiałami ułatwiającymi dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami: opisami audiodeskryptywnymi i filmami z tłumaczeniem na polski język migowy.
Pełną kolekcję obiektów zaprezentujemy na przygotowywanej obecnie, drugiej części wystawy stałej Podróże na wschód w Muzeum Azji i Pacyfiku.
Spot projektu „Podróże na wschód. Digitalizacja i udostępnienie obiektów z wystawy stałej MAiP”
Zapraszamy do przejrzenie wybranych obiektów:
Papua Nowa Gwinea, East Sepik.
Autor nieznany.
1 poł. XX w.
Wymiary: 39 x 4,5 x 5 cm
Wojownicy z regionu rzeki Sepik na Nowej Gwinei używali różnego rodzaju broni. W większości służyła ona do ranienia wroga z dystansu, jednak wojownicy dysponowali także bronią do walki wręcz, czyli sztyletami. Były one wykonywane z kości kazuara. Kazuary to potężne, nielotne ptaki zamieszkujące Nową Gwineę i północno-wschodnią Australię, a także wyspy leżące pomiędzy nimi. Charakteryzują się kobaltowym upierzeniem na szyi i głowie, kostną naroślą w kształcie hełmu na czaszce oraz silnymi, masywnymi nogami zakończonymi trzema palcami, z których środkowy posiada pazur służący do obrony.
Sztylety z ich kości miały tępe krawędzie i ostry czubek, czyli były bronią kłującą służącą do dobicia przeciwnika wcześniej ranionego z dystansu. Wielu sztyletom przypisywano magiczną moc i przekazywano je w rodzinach z pokolenia na pokolenie. W takich wypadkach ich powierzchnia była zazwyczaj ozdobiona rytymi ornamentami o znaczeniu symbolicznym. Zdarzało się również, że podobne sztylety wykonywano z ludzkich kości udowych.
Chiny.
Autor nieznany.
1 poł. XX w.
Wymiary: 13 x 12 x 7,5 cm
Chiny.
Autor nieznany, poł. XIX w.
Wymiary: 19 x 15 x 8 cm
Papua Nowa Gwinea, Wyspy Trobrianda.
Autor nieznany.
3 ćw. XX w.
Wymiary: 17,5 x 7,8 x 2,7 cm
Naramienniki mwali wykonuje się przez odłamanie wierzchołka i wąskiego końca muszli, a następnie poleruje się tak, by powstał pierścień. 90% z nich jest za mała, żeby je nosić. Naramienniki mwali to przedmioty używane w rytualnej wymianie zwanej kula.
Zwyczaj kula istniejący na Wyspach Triobrianda opisał Bronisław Malinowski – pionier etnograficznych badań terenowych. Polega on na wymianie darów pomiędzy mężczyznami pozostającymi ze sobą w relacji. Wymieniane są dwa typy przedmiotów: naszyjniki soulava z czerwonej muszli oraz naramienniki mwali z białej muszli. Naszyjniki krążą zgodnie z ruchem wskazówek zegara, naramienniki w przeciwną stronę. Wymiana polega na podarowaniu partnerowi przedmiotu o takiej samej wartości. W ten sposób ustalane są relacje między ludźmi, ich rodzinami, wioskami, wyspami. Partnerami zostaje się na całe życie, a przedmioty cały czas krążą, nie powinny być zbyt długo u jednej osoby. Dzięki temu każdy posiada sojuszników i miejsce, w którym może się zatrzymać podczas podróży. Wymiana ma znaczenie społeczne, ekonomiczne, prawne, religijne, a nawet psychologiczne.
Karta tsakli do buddyjskiej inicjacji – Mandala bodhisattwy Awalokiteśwary.
Tybet.
Autor nieznany.
1 poł. XX w.
Wymiary: 7,5 x 7,5 cm
Buddyjski posążek ołtarzowy z polichromowanego brązu – Bodhisattwa Awalokiteśwara Padmapani.
Tybet.
Autor nieznany.
XVIII w.
Wymiary: 20 cm
Srebrny ołtarzowy relikwiarz buddyjski – stupa.
Mongolia.
Autor nieznany.
2 poł. XIX w.
Wymiary: 20,5 cm
Medalion na łańcuszku.
Tybet.
Autor nieznany.
1 poł. XX w.
Wymiary: 7 cm
Srebrny medalion zdobiony w technice filigranu, z wykorzystaniem turkusów.
Chromolitografia przedstawiająca boginię Saraswati.
Indie, Karnataka, Malawli; Raja Ravi Varma.
ok. 1980 r.
Wymiary: 50 x 35 cm
Krążek do noszenia naczyń na głowie – idoni.
Indie, Radźasthan.
Autor nieznany.
2 poł. XX w.
Wymiary: 3 x 13,5 cm
Tamilnadu, Indie.
Autor nieznany.
2 poł XIX w. – 1 poł. XX w.
Wymiary: 42,6 x 36,6 x 3 cm
Iran (?), Pakistan (?).
Autor nieznany.
2 poł. XIX w.
Wymiary: 57 x 46 cm
Papua Nowa Gwinea, Nowa Irlandia.
Autor nieznany.
poł. XIX w.
Wymiary: 55 x 19 x 15 cm
Termin malanggan odnosi się do złożonej serii ceremonii i związanych z nimi form sztuk plastycznych. Obrzędy malanggan wyznaczają najważniejsze etapy w życiu jednostek. Najbardziej spektakularne rzeźby są prezentowane podczas ceremonii pogrzebowych, które wymagają ogromnych kosztów i przygotowań i często odbywają się kilka miesięcy, a nawet lat po śmierci. Prezentują osiągnięcia zmarłego w ceremoniach malanggan. Rzeźby malanggan często posiadają fizjologiczne cechy męskie i żeńskie. Mogą mieć charakterystyczny hełm z wysokim grzebieniem na środku, rzeźbioną, ażurową siatkę oplatającą ciało oraz oczy wykonane z kamienia zwanego „tygrysie oko”. Mają też zazwyczaj groźny wyraz twarzy.
Omawiana rzeźba jest najstarszym obiektem z Oceanii w kolekcji MAiP. Została przywieziona do Europy prawdopodobnie przez jedną z wypraw etnograficznych do niemieckich kolonii w Oceanii, następnie trafiła do muzeum w Szczecinie lub Wrocławiu, a pod koniec lat 80. XX w. do MAiP. Jej wygląd i liczne zniszczenia, m.in. brak rąk i innych elementów świadczą o jej burzliwych losach i wielokrotnych zmianach właścicieli.
Nepal.
Autor nieznany.
XVIII – XIX w.
Wymiary: 21 x 17 cm
Tajlandia.
Autor nieznany.
2 poł. XIX w.
Wymiary: 44 x 10,5 x 10,5 cm
Kamienna wielopalnikowa lampa olejna.
Nepal, Kotlina Katmandu.
Autor nieznany.
XVIII w.
Wymiary: 6,8 x 23 cm
Kolorowe fragmenty to ślady proszków używanych podczas rytuałów religijnych, kiedy zapalano tę lampę.
Wietnam.
Autor nieznany.
1 poł. XX w.
Wymiary: 21,2 x 8,6 x 8,6 cm
Fidżi, Viti Levu.
Autor nieznany.
2 poł. XIX w.
Wymiary: 100 x 5 x 15 cm
Na wyspie Fidżi używano wielu rodzajów maczug, mających różnorodne przeznaczenie i nazwy. Prezentowany przykład to przede wszystkim maczuga bojowa, która jednak mogła też służyć do tańca. Posiadała ostrą krawędź tnącą, która niestety uległa odłamaniu, co może świadczyć o tym, że maczuga rzeczywiście była używana. Maczugi o tym charakterystycznym, rozdwojonym kształcie są nazywane sali.
Odbitka drzeworytnicza z przedstawieniem z wesela myszy (Bam cuoi chuot).
Wietnam, Hanoi; Oficyna przy ulicy Hang Trong,
Hanoi. 2 poł. XX w.
Wymiary: 24,5 x 34,5 cm
Chiny.
Autor nieznany.
1 poł. XX w.
Wymiary: 40 x 30 cm
Malarstwo na szkle pojawiło się w Chinach w XVII wieku, kiedy europejscy kupcy i dyplomaci przywieźli nowy rodzaj sztuki. Z czasem przyjęło ono elementy lokalnej kultury. W XIX i XX wieku malarstwo to koncentrowało się na chińskich symbolach pomyślności, odniesieniach do literatury oraz portretach dzieci i kobiet.
Indonezja, Yali, Papua (d. Irian Jaya), Baliem.
Autor nieznany.
2001
Wymiary: 7,5 x 12 x 0,5 cm
Ozdoba wyłącznie męska, noszona w otworze przegrody nosowej. Obiekt z kolekcji Anny i Jakuba Urbańskich, zebranej in situ na terenie Papui w 2006 r. Mieszkańcy wielu wysp Oceanii hodują świnie. Mają one dla nich wartość ekonomiczną, ale także ceremonialną. Zabijane i spożywane są tylko podczas najważniejszych uroczystości. Szable świń cenione są jako element dekoracyjny i noszone między innymi jako naszyjniki i ozdoby nosa.
Talerz z falistym brzegiem.
Chiny, Wietnam.
Autor nieznany.
XVIII w., dyn. Qing.
Wymiary: 4,5 x 27 x 27 cm
Talerz reperowany w Wietnamie metalowymi klamrami, prawdopodobnie w XIX w.
Chiny, Wietnam. Autor nieznany.
XIX w., dyn. Qing / Nguyen.
Wymiary: 6 x 11 x 11 cm
Wietnam.
Autor nieznany.
XII-XIII w., dyn. Ly.
Wymiary: 24 x 19 x 19 cm
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Dofinansowano ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.