Zdigitalizowaliśmy 525 obiektów ze zbiorów MAiP

grafika promocyjna

 

W latach 2023–2024 zrealizowaliśmy projekt Podróże na wschód. Digitalizacja i udostępnienie obiektów z wystawy stałej Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, w ramach którego zdigitalizowaliśmy aż 525 obiektów ze zbiorów Muzeum Azji i Pacyfiku!

Wśród zdigitalizowanych obiektów znajdują się m.in.: zwoje malarskie, miniatury, rzeźby, lalki i maski teatralne, przedmioty z laki, stroje, tkaniny, biżuteria. Obrazują one najważniejsze elementy kultur, z których pochodzą oraz posiadają dużą wartość historyczną i materialną. Większość z nich powstała w XIX i XX wieku; niektóre są starsze, np. relikty kultury Dong Son z Wietnamu z I tys. p.n.e., rzeźby z Gandhary, ceramika chińska i wietnamska z XI-XIV wieku, posążki z Tybetu z XVII wieku. 

Te – różnorodne pod względem materiału i techniki wykonania obiekty pochodzą z:

  •         Azji Południowej: Indii, Nepalu, Bhutanu, Sri Lanki, Pakistanu, Bangladeszu
  •         Azji Południowo-Wschodniej: Wietnamu, Kambodży, Mjanmy (Birmy), Laosu, Tajlandii
  •         Azji Wschodniej: Chin, Tybetu, Japonii
  •         Oceanii: Fidżi, Wysp Salomona, Vanuatu, Kiribati, Samoa i Nowej Gwinei

W ramach projektu digitalizacyjnego wybrane obiekty zostaną opatrzone materiałami ułatwiającymi dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami: opisami audiodeskryptywnymi i filmami z tłumaczeniem na polski język migowy.

Pełną kolekcję obiektów zaprezentujemy na przygotowywanej obecnie, drugiej części wystawy stałej Podróże na wschód w Muzeum Azji i Pacyfiku.


Spot projektu „Podróże na wschód. Digitalizacja i udostępnienie obiektów z wystawy stałej MAiP”


Zapraszamy do przejrzenie wybranych obiektów:

Sztylet wykonany z kości kazuara.
Papua Nowa Gwinea, East Sepik.
Autor nieznany.
1 poł. XX w.
Wymiary: 39 x 4,5 x 5 cm

Wojownicy z regionu rzeki Sepik na Nowej Gwinei używali różnego rodzaju broni. W większości służyła ona do ranienia wroga z dystansu, jednak wojownicy dysponowali także bronią do walki wręcz, czyli sztyletami. Były one wykonywane z kości kazuara. Kazuary to potężne, nielotne ptaki zamieszkujące Nową Gwineę i północno-wschodnią Australię, a także wyspy leżące pomiędzy nimi. Charakteryzują się kobaltowym upierzeniem na szyi i głowie, kostną naroślą w kształcie hełmu na czaszce oraz silnymi, masywnymi nogami zakończonymi trzema palcami, z których środkowy posiada pazur służący do obrony.

Sztylety z ich kości miały tępe krawędzie i ostry czubek, czyli były bronią kłującą służącą do dobicia przeciwnika wcześniej ranionego z dystansu. Wielu sztyletom przypisywano magiczną moc i przekazywano je w rodzinach z pokolenia na pokolenie. W takich wypadkach ich powierzchnia była zazwyczaj ozdobiona rytymi ornamentami o znaczeniu symbolicznym. Zdarzało się również, że podobne sztylety wykonywano z ludzkich kości udowych.

Para damskich butów lotosowych na krępowane stopy.
Chiny.
Autor nieznany.
1 poł. XX w.
Wymiary: 13 x 12 x 7,5 cm

Ozdoba kobieca – szpila do włosów z feniksem i kwiatami ozdobiona aplikacją z piór zimorodka, jedwabiu, korali i pereł.
Chiny.
Autor nieznany, poł. XIX w.
Wymiary: 19 x 15 x 8 cm

Naramiennik – mwali z muszli morskiej.
Papua Nowa Gwinea, Wyspy Trobrianda.
Autor nieznany.
3 ćw. XX w.
Wymiary: 17,5 x 7,8 x 2,7 cm

Naramienniki mwali wykonuje się przez odłamanie wierzchołka i wąskiego końca muszli, a następnie poleruje się tak, by powstał pierścień. 90% z nich jest za mała, żeby je nosić. Naramienniki mwali to przedmioty używane w rytualnej wymianie zwanej kula.

Zwyczaj kula istniejący na Wyspach Triobrianda opisał Bronisław Malinowski – pionier etnograficznych badań terenowych. Polega on na wymianie darów pomiędzy mężczyznami pozostającymi ze sobą w relacji. Wymieniane są dwa typy przedmiotów: naszyjniki soulava z czerwonej muszli oraz naramienniki mwali z białej muszli. Naszyjniki krążą zgodnie z ruchem wskazówek zegara, naramienniki w przeciwną stronę. Wymiana polega na podarowaniu partnerowi przedmiotu o takiej samej wartości. W ten sposób ustalane są relacje między ludźmi, ich rodzinami, wioskami, wyspami. Partnerami zostaje się na całe życie, a przedmioty cały czas krążą, nie powinny być zbyt długo u jednej osoby. Dzięki temu każdy posiada sojuszników i miejsce, w którym może się zatrzymać podczas podróży. Wymiana ma znaczenie społeczne, ekonomiczne, prawne, religijne, a nawet psychologiczne.

Karta tsakli do buddyjskiej inicjacji – Mandala bodhisattwy Awalokiteśwary.
Tybet.
Autor nieznany.
1 poł. XX w.
Wymiary: 7,5 x 7,5 cm

Buddyjski posążek ołtarzowy z polichromowanego brązu – Bodhisattwa Awalokiteśwara Padmapani.
Tybet.
Autor nieznany.
XVIII w.
Wymiary: 20 cm

Srebrny ołtarzowy relikwiarz buddyjski – stupa.
Mongolia.
Autor nieznany.
2 poł. XIX w.

Wymiary: 20,5 cm

Medalion na łańcuszku.
Tybet.
Autor nieznany.
1 poł. XX w.
Wymiary: 7 cm

Srebrny medalion zdobiony w technice filigranu, z wykorzystaniem turkusów.

Chromolitografia przedstawiająca boginię Saraswati.
Indie, Karnataka, Malawli; Raja Ravi Varma.
ok. 1980 r.
Wymiary: 50 x 35 cm

Krążek do noszenia naczyń na głowie – idoni.
Indie, Radźasthan.
Autor nieznany.
2 poł. XX w.
Wymiary: 3 x 13,5 cm

Drewniana płaskorzeźba polichromowana – bóg Karttikeja.
Tamilnadu, Indie.
Autor nieznany.

2 poł XIX w. – 1 poł. XX w.
Wymiary: 42,6 x 36,6 x 3 cm

Żakiet z jedwabiu broszowanego złotą nicią.
Iran (?), Pakistan (?).
Autor nieznany.
2 poł. XIX w.
Wymiary: 57 x 46 cm

Rzeźba przodka – malanggan uli.
Papua Nowa Gwinea, Nowa Irlandia.
Autor nieznany.
poł. XIX w.
Wymiary: 55 x 19 x 15 cm

Termin malanggan odnosi się do złożonej serii ceremonii i związanych z nimi form sztuk plastycznych. Obrzędy malanggan wyznaczają najważniejsze etapy w życiu jednostek. Najbardziej spektakularne rzeźby są prezentowane podczas ceremonii pogrzebowych, które wymagają ogromnych kosztów i przygotowań i często odbywają się kilka miesięcy, a nawet lat po śmierci. Prezentują osiągnięcia zmarłego w ceremoniach malanggan. Rzeźby malanggan często posiadają fizjologiczne cechy męskie i żeńskie. Mogą mieć charakterystyczny hełm z wysokim grzebieniem na środku, rzeźbioną, ażurową siatkę oplatającą ciało oraz oczy wykonane z kamienia zwanego „tygrysie oko”. Mają też zazwyczaj groźny wyraz twarzy.

Omawiana rzeźba jest najstarszym obiektem z Oceanii w kolekcji MAiP. Została przywieziona do Europy prawdopodobnie przez jedną z wypraw etnograficznych do niemieckich kolonii w Oceanii, następnie trafiła do muzeum w Szczecinie lub Wrocławiu, a pod koniec lat 80. XX w. do MAiP. Jej wygląd i liczne zniszczenia, m.in. brak rąk i innych elementów świadczą o jej burzliwych losach i wielokrotnych zmianach właścicieli.

Płaskorzeźba – maska naścienna boga Bhajrawy inkrustowana turkusami i rubinami.
Nepal.
Autor nieznany.
XVIII – XIX w.
Wymiary: 21 x 17 cm

Rzeźba zdobiona laką – Budda w geście “uspokajania oceanu”.
Tajlandia.
Autor nieznany.
2 poł. XIX w.
Wymiary: 44 x 10,5 x 10,5 cm
 

Kamienna wielopalnikowa lampa olejna.
Nepal, Kotlina Katmandu.
Autor nieznany.
XVIII w.

Wymiary: 6,8 x 23 cm

Kolorowe fragmenty to ślady proszków używanych podczas rytuałów religijnych, kiedy zapalano tę lampę.

Fajka wodna inkrustowana szylkretem.
Wietnam.
Autor nieznany.
1 poł. XX w.
Wymiary: 21,2 x 8,6
x 8,6 cm

Maczuga bojowa – sali.
Fidżi, Viti Levu.
Autor nieznany.
2 poł. XIX w.
Wymiary: 100 x 5 x 15 cm

Na wyspie Fidżi używano wielu rodzajów maczug, mających różnorodne przeznaczenie i nazwy. Prezentowany przykład to przede wszystkim maczuga bojowa, która jednak mogła też służyć do tańca. Posiadała ostrą krawędź tnącą, która niestety uległa odłamaniu, co może świadczyć o tym, że maczuga rzeczywiście była używana. Maczugi o tym charakterystycznym, rozdwojonym kształcie są nazywane sali.

Odbitka drzeworytnicza z przedstawieniem z wesela myszy (Bam cuoi chuot).
Wietnam, Hanoi; Oficyna przy ulicy Hang Trong,
Hanoi. 2 poł. XX w.
Wymiary: 24,5 x 34,5 cm

Obraz na szkle przedstawiający dziewczynę z lotosem.
Chiny.
Autor nieznany.
1 poł. XX w.
Wymiary: 40 x 30 cm

Malarstwo na szkle pojawiło się w Chinach w XVII wieku, kiedy europejscy kupcy i dyplomaci przywieźli nowy rodzaj sztuki. Z czasem przyjęło ono elementy lokalnej kultury. W XIX i XX wieku malarstwo to koncentrowało się na chińskich symbolach pomyślności, odniesieniach do literatury oraz portretach dzieci i kobiet.

Ozdoba nosa – wam ayek wykonana z kła świni.
Indonezja, Yali, Papua (d. Irian Jaya), Baliem.
Autor nieznany.
2001
Wymiary: 7,5 x 12 x 0,5 cm

Ozdoba wyłącznie męska, noszona w otworze przegrody nosowej. Obiekt z kolekcji Anny i Jakuba Urbańskich, zebranej in situ na terenie Papui w 2006 r. Mieszkańcy wielu wysp Oceanii hodują świnie. Mają one dla nich wartość ekonomiczną, ale także ceremonialną. Zabijane i spożywane są tylko podczas najważniejszych uroczystości. Szable świń cenione są jako element dekoracyjny i noszone między innymi jako naszyjniki i ozdoby nosa.

Talerz z falistym brzegiem.
Chiny, Wietnam.
Autor nieznany.
XVIII w., dyn. Qing.

Wymiary: 4,5 x 27 x 27 cm

Talerz reperowany w Wietnamie metalowymi klamrami, prawdopodobnie w XIX w.

Czarka z porcelany malowana podszkliwnie kobaltem.
Chiny, Wietnam. Autor nieznany.
XIX w., dyn. Qing / Nguyen.
Wymiary: 6 x 11 x 11 cm

Urna.
Wietnam.
Autor nieznany.
XII-XIII w., dyn. Ly.
Wymiary: 24 x 19 x 19 cm

 


 

logo "Ministerstwo Kultury Dziedzictwa Narodowego i Sportu".

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

 

Dofinansowano ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.