WYSTAWY CZASOWE
Szkoda wyrzucić! Design japońskich opakowań
Wystawa „Szkoda wyrzucić! Design japońskich opakowań” jest poświęcona zagadnieniom japońskiego wzornictwa, które jest obecnie przedmiotem eksportowym, pełniącym swoistą funkcję ambasadora kultury japońskiej za granicą. W tym kontekście japoński design jest interpretowany jako typowy przykład kontynuacji tradycji przednowoczesnych, ale też jako awangarda współczesnego światowego wzornictwa.
Wystawa została skonstruowana wokół trzech głównych tematów: 1) „Artystyczna Japonia”, 2) „Alchemia codzienności”, 3) „Ozdobione intencje”.
„Artystyczna Japonia” pokazuje przedmioty zgromadzone przez dziewiętnastowiecznych kolekcjonerów japońskiej kultury materialnej, które stały się inspiracją do powstania zjawiska japonizmu w sztuce Zachodu, czyli fascynacji obcokrajowców wszystkim, co japońskie. Obiekty te, także obecnie, odgrywają kluczową rolę w globalnej percepcji japońskiej kultury. Jednak ta percepcja pomija ważną rolę zmian socjohistorycznych i technologicznych, jakie zaszły w Japonii w ciągu ostatniego stulecia. Wprowadzenie zachodnich technologii i materiałów zaowocowało ogromną różnorodnością wzornictwa opakowań, która jest ewidentna w kolejnej części wystawy – zatytułowanej „Alchemia codzienności”.
Eksponowane przedmioty zostały tu wybrane spośród nagrodzonych w konkursie designu opakowań przeprowadzanym co dwa lata przez Japońskie Stowarzyszenie Wzornictwa Opakowań.
Na koniec wkraczamy w świat „Ozdobionych intencji”, reprezentowany przez tradycję dekoracyjnie opakowanych podarunków oferowanych na sprzedaż przez jeden z najbardziej ekskluzywnych domów towarowych Mitsukoshi. Prezenty stanowią jedną z podstawowych form konsumpcji w Japonii, a przychody z ich sprzedaży mają duże znaczenie dla domów towarowych.
Wystawa Szkoda wyrzucić! Design japońskich opakowań bada przemiany, jakie zaszły w technologiach i w konwencjach pakowania w ciągu ostatniego stulecia. Współczesne osiągnięcia oraz przednowoczesną spuściznę, jaka dokonała się w dziedzinie projektowania opakowań w Japonii. To właśnie sprawiło, iż japońskie opakowania są tak atrakcyjne, że po prostu szkoda je wyrzucić. A przecież – jak na ironię – są one produkowane po to, by trafiły do kosza.
Kuratorki wystawy:
Ewa Machotka – wykłada sztukę i kulturę wizualną Japonii na Uniwersytecie w Lejdzie. Jej obecne projekty badawcze dotyczą działań artystycznych zaangażowanych społecznie oraz związków pomiędzy enwironmentalizmem, a wizualnym przedstawianiem natury we współczesnej Japonii. Jest autorką książki Visual Genesis of Japanese National Identity (Bruxelles: Petter Lang P.I.E, 2009) oraz redaktorką tomu Consuming Post-Bubble Japan (Amsterdam: Amsterdam University Press).
Katarzyna J. Ćwiertka – jest profesorem w Katedrze Japonii Nowożytnej na Uniwersytecie w Lejdzie. Jest autorką książek Modern Japanese Cuisine. Food, Power and National Identity (London: Reaktion Books, 2006) oraz Cuisine Colonialism and Cold War. Food in Twentieth-Century Korea (London: Reaktion Books, 2012), a także redaktorką wielu prac zbiorowych. Obecnie pracuje nad książką o historii opakowań żywności w Japonii.
Koordynacja ze strony Muzeum Azji i Pacyfiku: dr Joanna Wasilewska
Aranżacja wystawy: Masakazu Miyanaga
Opracowanie druków towarzyszących wystawie: Rafał Sosin